3 ting du skal overveje, inden du starter et kunstgalleri
1. Lær markedet at kende
Det første skridt i forbindelse med at starte et kunstgalleri er at undersøge det lokale marked. For at gøre det skal du lave en undersøgelse af, hvad der allerede er tilgængeligt i din by eller i dit område. Vær ikke bange for at mødes med kunstnere eller andre medlemmer af kunstmiljøet for at få hjælp til at undersøge markedet for at få yderligere indsigt fra andre. Denne undersøgelse vil hjælpe dig med at bestemme størrelsen, omfanget og visionen for dit kunstgalleri.
Mens du gør dig bekendt med lokale gallerier, skal du tænke på det formål, som dit kunstgalleri vil tilføre området. Vurdér, om den type kunst, du er interesseret i at vise, allerede er tilstrækkeligt repræsenteret og vil tiltrække kunder. Hvis ikke, er du nødt til at gå i en anden retning for at skille dig ud og få succes. Hvis du bare åbner et galleri der ligner naboen og ikke tilbyder noget nyt, vil naboen have en stor fordel, og der vil være større chance for at du ikke lykkedes. Derfor er det vigtigt at differentiere sig fra de eksisterende gallerier på markedet.
Dette har Galleri Galeo f.eks. haft succes med, hvor de gennem markedsundersøgelser har fundet frem til at der er manglende visuel kvalitet på det online kunstmarked. Se Galeos hjemmeside på https://galeo.dk/
2. Bliv en ekspert
Sug alle oplysninger om den type kunst, du vil have i dit galleri, ind. Du ønsker at blive ekspert, så du kan udstråle viden og ekspertise. Søg efter lignende gallerier uden for din by og besøg dem online eller personligt. Få et dybere kendskab til de kunstnere, der skaber denne specifikke type kunst, både veletablerede kunstnere og nye talenter. Hvis du er i stand til at fortælle om hvert enkelt kunstværk, dets betydning/budskab og dets relevans i genren, vil dit galleri skille sig ud som et galleri der bakkes op af viden og troværdighed.
3. Find din forretningsform
Før du åbner et kunstgalleri, skal du beslutte, hvordan dit kunstgalleri vil drive forretning. Lav en forretningsplan, der formulerer, hvordan dit galleri vil fungere, hvordan det vil markedsføre sig selv og din overordnede plan for at opnå indtjening. Beslut dig for, hvordan du vil få finansiering og den overordnede plan for hvordan galleriet skal drives
Hvordan tjener dit kunstgalleri penge? Hvis du planlægger at få indtjening på salgsprovision, skal du bestemme, hvor stor din provisionsprocent skal være. Hvis du derimod ønsker at tage imod et beløb fra kunstnere, imod at udstille deres kunst i dit galleri, skal din forretningsplan og tilgang til galleriet være anderledes. Derfor er det vigtigt at fastslå 100%, hvordan du vil skabe indtjening i galleriet.